Sprzedaż internetowa-jakie wyzwania ze sobą niesie?

W obecnych czasach wiele osób na swój pierwszy biznes wybiera handel w Internecie. Ta forma pracy wydaje się być łatwa i stosunkowo mało kapitałochłonna na wstępie. Tymczasem w praktyce okazuje się, że sprzedaż internetowa wcale do prostych nie należy i nie każdy przedsiębiorca odniesie na tym polu sukces.

Charakterystyka sprzedaży internetowej

Sprzedaż internetowa to taka forma działalności handlowej, która nie wymaga bezpośredniego kontaktu z klientem, sztywnych godzin pracy a często nie wymaga nawet posiadania typowego lokalu handlowego. Zasadnicza część takiej działalności odbywa się zdalnie. Sprzedawca przygotowuje towar, tworzy oferty, promuje je a klienci składają zamówienia. Gdy takie zamówienie wpłynie i jest opłacone sprzedawca przygotowuje towar do wysyłki i nadaje go do klienta. Pozornie więc wydaje się, że jest to prosty proces, który nie wymaga wiele trudu. Tymczasem rzeczywistość jest dużo mniej kolorowa. W sprzedaży internetowej występuje być może nawet więcej problemów niż w handlu stacjonarnym.

Jakie wyzwania czekają na internetowego sprzedawcę?

Zacząć należy od tego, że na rynku handlowym panuje ogromna konkurencja i dotyczy to także Internetu. W zasadzie nie ma takiego towaru, którego nie byłoby w sprzedaży. Znalezienie niszy nie jest dzisiaj łatwe. Ktoś, kto myśli o sprzedaży internetowej powinien zacząć od dobrego pomysłu, zbadania rynku i znalezienia dobrych dostawców na dany produkt. Następnie trzeba zdecydować gdzie będzie prowadzona sprzedaż internetowa. Najbardziej polecana forma to własny sklep internetowy. Nie każdego jednak już na samym wstępie działalności stać na taki sklep bo wymaga on dużych inwestycji w pozycjonowanie. Jeśli nie mamy własnego sklepu możemy korzystać z dużych platform sprzedażowych, portali typu marketplace, portali ogłoszeniowych i społecznościowych. Bez względu na to gdzie będziemy sprzedawać musimy stworzyć profesjonalne oferty. Wskazane jest by zlecać robienie zdjęć wyspecjalizowanym agencjom, które zajmują się fotografią produktową. O powodzeniu danego towaru będzie decydować także cena oraz udostępnione formy płatności i dostawy.
Główny problem sprzedawcy internetowego polega na tym, że nie jest łatwo znaleźć klientów na swoje towary i stale trzeba starać się o kolejnych odbiorców. Ponadto w sprzedaży internetowej występuje cały szereg problemów związanych z nieterminowymi dostawami, zagubionymi przesyłkami czy reklamacjami i zwrotami klientów. Sam proces pakowania i wysyłania paczek zajmuje bardzo dużo czasu.

W tej pracy trzeba też być dyspozycyjnym i elastycznie odpowiadać na zmienne zapotrzebowanie. To, że nie widzimy się z klientami w cztery oczy nie oznacza, że nie ma z nimi problemów. Są i to bardzo liczne. Klienci przykładowo nie odbierają przesyłek i coraz częściej zwracają towary, które często były już używane. Sprzedawca internetowy ma także do wypełnienia cały szereg obowiązków związanych z prawem a więc ewidencje VAT, wysyłanie raportów statystycznych, prowadzenie baz odpadów czy przestrzeganie przepisów RODO.